Läsning

Åhh, Ronjas inlägg med bilder från konfirmationsresan i Italien får mig också att tänka på alla de underbara stunder vi hade där. På alla de stunder som inte finns sparade på bild. De som blir så lätta att glömma. Men som man absolunt inte får glömma! För ibland känns det så, att man för lätt glömmer bort dem. Och att man senare kommer minnas de som fins sparat på bild som lite finare.

Måndagar är ganska okej. Enda anledningen är att vi har sovmorgon. Då orkar man med lektionerna. Men jag har kännt mig lite halvbra idag. Ont i halsen och huvet så jag stannade hemma från träningen. Även om jag verkligen behöver öva på uppvisningsdansen. Istället har jag legat i sängen nästan hela tiden efter skolan. Först va jag inne på iPaden och sen har jag läst boken jag läser i skolan. Hämtade ut den på bibblan idag, Anne Franks dagbok. Kände att de är en bok man bara måste läsa. Och min plan är att först läsa den som är andra världskriget ur en judes synvinkel och sedan läsa den bok Alice just nu läser som är andra världskriget ur en trogen nazists synvinkel, och senan jämföra dem. Och jag har läst Anne Frank i flera timmar nu. Och jag kan inte sluta läsa. Det finns lixom inget kapitel som "säger" åt mig att sluta. Så det blir "bara en dag till" och "bara en till". Det sjuka med Annes dagbok är att hon klagar inte. Hon blir först förbjuden att åka spårvagn bara för att hon är jude. Men då går hon istället. Sen tvingas hon gömma sig och vara instängd i ett hus i flera månader. Men hon gnäller fortfarande inte över allt hon saknar eller hur förfärliga tyskar är. Kan inte riktigt fatta de. Hon verkar finna sig i det. Och när man vet hur berättelsen slutar hatar jag när hon skriver "efter kriget ska jag..." eller "mina barn". Så sjukt att tänka att det faktiskt är person som suttit skrivit allt de där ensam på sitt rum utan att änns kunna ana att de senare kommer bli ord och stycken som vem som helt kan läsa.

Jag tänker sova tidigt ikväll. Eller iallafall inte sent. Så ska börja göra mig iordning snart. Godnatt ♥

En av alla min helt opublicerade Italien bilder.



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!