Första praodagen

Ja, ska försöka skriva lite snabbt och inte allt för långt om min dag. Var ju som sakt och praoa på dagis, på gunghästen som ligger vid Tyresö Centrum. Det var väldigt anorlunda mot vad jag är van vid. Jobbigt men roligt. Jag var för en gång skull i väldigt god tid. Jag var där nästan 30 minuter innan jag skulle börja. Är lite stolt över det. Mina arbetsdagar är 9-15. Tycker det är ganska bra arbetstid.

Morgonen var svårast och jobbigast. Jag som alltid varit bland de minsa i släkten och inte har småsyskon hade ingen aning om hur man skulle vara mot småbarnen. Först satt jag och byggde pussel med en liten kille och snabbt så flockades hela avdelningens ungar runt mig. Det slutade i bråk om pusselbitarna... Och jag som är så dålig på att låta arg... Som tur var blev det fruktstund och då glömde alla bort pusslet.

Jag är nog ungefär lika dålig på bebisspråk som jag är på danska. Och då är jag riktigt dålig på danska. Fick lite smått panik ibörjan för det ända ord jag kunde urskillja från barnen var "mamma" och deras försök till "Hanna". Mycket mer än det förstod jag inte vilket var väldigt jobbig för då kunde jag bara hålla med ungarna vad de än sa. Men någon gång började jag lära mig deras bebisspråk. Eller iallafall nåolunda bra. Men även om jag var tvungen att fråga den flera gånger vad de försökte säga verkade de inte ha något problem med att jag inte fattade. De andra dagisfröknarna fick sitta som tolk åt mig ibland men det var bara en gång som en kille var ledsen när jag inte fattade. Han skulle säga sitt namn men jag kunde omöjligt höra vad han sa. Tillslut frågade jag en lärare vad han hette och när jag sen gick fram till honom och sa hans namn förät han mig direkt och belv jätteglad.

Att äta med småbarnen var väl lite halv mysigt. Diskutionen var "bajs, bajs" och de tryckte in maten med händerna. Och som stössel på det var det ris... Ni kan inte tänka er hur den lokalen såg ut efter det. Barnen jag jobbar med är nämligen 1-3 år gammla. Efter lunch var det iallafall sovstund för barnen så då fick jag en härlig rast. Tog mig ner till Centrum och gick lite i butiker.

Det var många roliga ungar på det där dagiset. De gjorde allt för att få min uppmärksamhet och alla skrek mitt namn hela tiden. Men orkar inte skriva ner allt gulligt de gjot idag. Är skitrött och ska jag orka med ungarna imorron igen måste jag nog sova nu. Så säger godnatt istället ♥



Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
RSS 2.0


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!